Sidste weekend i august
Danmarks Outdoor Festival 2024

Eventyr med Autocamperen: Sommeren kom bragende heroppe i Norge

Sikke en ændring i vejret! Varmen kom pludselig og slog både mig og Núna ud af kurs.

Hej, jeg er Anja Robanke og jeg blogger her på siden hver 14. dag indtil jeg kommer til festivalen sidst i august.

Jeg er en passioneret eventyrer og fotograf, der elsker at udforske naturen og opleve nye steder med min trofaste følgesvend, Núna. Med autocamperen som mit hjem og kontor på hjul, rejser jeg rundt i Skandinavien denne sommer og deler mine oplevelser og indsigter fra vejene og stierne.

Min rejse begyndte for flere år siden, og siden da har jeg været heldig nok til at besøge nogle fantastiske steder i Europa. Fra Islands rå og uberørte landskaber til Sydens sol, har jeg oplevet en masse vidunderlige øjeblikke.

Jeg håber, at mine fortællinger og billeder kan inspirere jer til at tage ud i naturen og måske endda følge i mine fodspor. Uanset om du er en erfaren eventyrer eller blot nysgerrig efter at udforske nye steder, er der altid noget magisk at opdage derude.

Jeg glæder mig til at dele mine eventyr med jer!

Lad os starte, hvor vi slap sidste gang, nemlig 650 meter over havets overflade. Det var vildt at der stadig var sne flere steder. Vi kørte nedad i 10 kilometer og så ramte varmen os som et brag. Jeg husker det tydeligt, for det var den 17. maj. Min plan var faktisk at køre ud på landet, langt væk fra alle mennesker. Men pludselig fik jeg lyst til at opleve stemningen på Norges store festdag.

Jeg valgte at køre til Odda, men havde ikke tænkt på, at alle campingpladserne ville være optaget. Det er en kæmpe weekend for nordmændene. Men jeg fandt et sted, hvor jeg kunne parkere Malibu’en og komme ud og se optoget 😁. Derefter gik vi en tur i byen og fandt skygge til at slappe af. Jeg snakkede med nogle nordmænd, der fortalte, at det var hårdt at være i nationaldragt på grund af ulden. Jeg havde kun shorts og t-shirt på og var ved at koge. Men jeg er glad for, at jeg oplevede deres dag. Mange familier mødes om morgenen til morgenmad, ser et børneoptog, spiser frokost og ser igen optog klokken 15.15, hvorefter de går op til et samlingspunkt. Jeg valgte at køre videre efter optoget og min gåtur.

Både Núna og jeg havde det rigtig varmt, så vi kørte ud i skoven og fandt skygge. På vejen stoppede vi ved en smuk rasteplads. Jeg elsker at overnatte i skovområder, og her blev vi en dagstid, inden vi kørte videre til Undredal.

Undredal er en meget lille by med en meget lille stavkirke. Jeg læste om den online, og det er en af de 28 stavkirker, der er tilbage i Norge, og den mindste som stadig er fungerende i hele Skandinavien. Vi er heldige at køre udenfor sæsonen og dermed ikke møde mange turister. Vi overnattede på campingpladsen, som er virkelig lille, og gik nogle små ture i byen.

Jeg blev enig med mig selv om, at vi skulle op i højderne for at komme væk fra varmen. Så jeg fandt et spot og kørte opad. Det var ufatteligt smukt. Der var en udkigspost på vejen, hvor vi stoppede og nød udsigten. Vi kørte længere op og havde det hele for os selv. Vi tog en dejlig vandretur og nød udsigten. Temperaturen gik fra 27° ned til 18°, og det var fantastisk at få kølet kroppen lidt ned 😅.

Vi var et smut forbi Lærdal, og på vejen dertil skal man igennem verdens længste tunnel på 24,5 kilometer. Jeg havde set billeder af lysinstallationerne i tunnelen og havde store forventninger, men blev lidt skuffet. Der var kun tre gange med cirka 100-200 meter blåt lys. Det var en speciel oplevelse at køre i en tunnel så længe, men nu har vi da prøvet det. I Lærdal var vi heldige med vindstille vejr, så jeg fik smukke spejlbilleder af den gamle bydel. Vi gik en tur gennem byen, men jeg finder det svært at tage billeder af folks hjem, så der er ikke så mange billeder fra Lærdal.

En speciel oplevelse var, da vi pludselig fik følelsen af at være på Island, da vi så en Bøyabreen Gletsjeren i det fjerne. Vi drejede hurtigt til højre, hvor vi fandt en parkeringsplads og gik helt ned til gletsjerlagunen. Det var rigtig varmt, så både Núna og jeg nød at dyppe fødderne i det kolde vand.

Igen valgte vi at søge op i fjeldene og fandt en lille grusparkeringsplads. Energien daler, når det er så varmt. Jeg har fundet ud af, at jeg ikke længere er så god til varme som før. Det er som om, at efter jeg har oplevet Island, så er jeg mere til uld og kulde 😆.

Vi besøgte også et fint lille vandfald, Huldefossen, men på grund af broarbejde kunne vi ikke komme tæt på det. Vi fandt dog nogle andre vinkler og fik en overraskelse, da vi så to heste ude på en ø. Det føltes næsten eksotisk. Vi gik lidt i skoven, hvor alt var overdådigt lysegrønt og frodigt. Flere gange på min tur i Norge har jeg fået associationer til andre lande.

Så ramte vi dagen, hvor jeg havde fødselsdag. Regnen væltede ned hele natten og en del af morgenen. Nogle siger, at regn på fødselsdagen betyder, man har været uartig, men jeg nød regnen. Vi trængte til den! Derefter var det tid til at hente min mor i Bergen.

Jeg har faktisk ferie lige nu, hvilket ikke sker ofte. Min mor skal være med mig i seks dage, hvor vi kører rundt i området.

Eventyret fortsætter, og det er skønt at dele disse oplevelser med jer. Dette var min beretning om de sidste 14 dages eventyr gennem Norges sommer, der bragte varme og mange nye oplevelser. Håber du har nydt at læse med, nu vil jeg tilbage og passe min ferie 🙂

Rullende Hilsner
Núna og Anja

Husk der ligger en masse YouTube videoer derude – faktisk hele 7 afsnit fra Norge, som jeg har sat på en playliste 🇳🇴

Vil du også prøve det hele i 2024?

Med armbånd får du adgang til fede aktiviteter, spændende foredrag, kæmpe madmarked, grillout workshops, outdoorbar og bodgade med vilde tilbud på grej!

KØB BILLET

Kom til adrenaline rush på Fort Østerlund!

Fort Østerlund tilbyder i år et hav af oplevelser som ekstern arrangør. Køb en billet og kom ud til Fort Ø for at få opfyldt dit adrenalinbehov! Der vil være kæmpegynge, totorvsbro og vippe.
Så du er garanteret et smil på læben og en masse gode oplevelser - ved Fort Østerlund.

OBS. Gælder kun ved gyldigt festivalarmbånd.

Sikkerhed

Alle aktiviteter med højde eller risiko er sikkerhedsgodkendte af Force og Politiet. ​ Ved alle vores aktiviteter skal man have lukkede sko på. Fx kondisko. Det er ikke tilladt at deltage med sandaler, træsko og klipklappere. Denne regel gælder også ved de udfordringer, hvor man kan falde i vandet. ​ Husk at det altid er muligt at få et bad, når I har været ude og prøve kræfter med vores aktiviteter. Medbring selv håndklæde, sæbe og evt. poser til våde sko og vådt tøj. Der følger en af vores instruktører med jeres gruppe rundt til de forskellige øvelser og udfordringer. Instruktøren vejleder, holder styr på sikkerheden og noterer i pointscorelisten. ​ Det er ikke tilladt for berusede personer at benytte aktiviteterne. Narkotika af en hver form er forbudt. ​ Du deltager på eget ansvar og bør tjekke dine personlige forsikringer.

Minimumsalder

Vi har en generel minimumsalder på vores aktiviteter på 18 år. Dog kan 14-årige også prøve, hvis man er sammen med værge og der underskrives en ansvarserklæring.
KØB

Ly campingvogn 1050 kr

Kom og stil din campingvogn hos Ly Outdoor Camp.
Fælles for alle pladser er følelsen af at ligge i ly af skoven. Campen er omkranset af træer og ligger desuden kun en spytklat – nærmere bestemt et par hundrede meter – fra Remstrup Å, som er en del af Gudenåen.

Info:

• Der kan parkeres én bil på hver plads.
  • Pladsen er din fra torsdag d. 29. august kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16
  • Prisen er inklusiv strøm
KØB

Ly X Nordisk Glamping 4 personer 3600 kr

Til naturelskere, der sætter pris på en glamourøs indpakning, tilbyder vi overnatning i “Ly x Nordisk Glamp Camp”. De flotte bomuldstelte fra Nordisk er forsynet med fast bund, privat terrasse med udendørs møblement, bålfad, køleskab, elkedel, service, senge, lyskæder, diverse møbler med mere. Glamping-området er placeret i campens sydøstlige hjørne med skoven som bagtæppe.

Info:

• Glamping for 2 personer - indrettet med en dobbeltseng
  • For den luksuriøse campingoplevelse
  • Inklusive indretning med møbler etc.
  • Mulighed for opladning af mobiltelefoner
  • Glampingteltet er dit fra torsdag d. 29 kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16