Sidste weekend i august

Beretning fra Sunds FDF’s 8. Vesterhavsvandring

Tekst: Søren Juel
Foto: Søren Juel

22 FDF’ere fra Sunds-FDF drog 12/5-2023 afsted mod Vesterhavet, for at få en dukkert i det kølige saltvand. Alle stod vi spændte på parkeringspladsen ved Sunds FDF’s kredshus SPUNK, og var lidt usikre på hvad de næste 3 dage ville bringe. Hvor hårdt bliver det? Var optræningen nu tilstrækkelig? Kan jeg klare det? Får jeg vabler? Ja. Spørgsmålene var mange nu når distancen hedder 75 km. fordelt på weekendens 3 dage, 24 km. fredag aften, 34 km. lørdag og afsluttende 17 km. søndag.

Sunds-FDF er opbygget, så man ugentligt mødes og fortager sig forskellige aktiviteter i fællesskab. Så en del af disse møder blev naturligvis brugt på optræning og forberedelse. Optræningen gik ud på gradvis forøgelse af vandredistance, så fødder og ben kunne hærdes. Forberedelsesmøderne blev brugt på pakkelister og mental klargørelse. Alt i alt viste det sig at alle 22 mand var kampklare, forberedte og spændte til at påbegynde den legendariske vandring.

Den tidligere kredsleder Helge Andersen, som var kredsleder i over 40 år, startede i 1984 Vesterhavsvandringen op. Planken fortæller at det er 8 gang, vandringen skal forsøges gennemført og tidligere har 107 FDF’ere fra Sunds FDF gennemført vandringen. Planken hvorpå ens navn bliver indgraveret, er bevis for gennemførelsen af de hårde strabasser og hænger som et tydeligt mindesmærke, på væggen i SPUNK. Er det udfordringen ved vandringen, navnet på planken eller det helt utrolige ved fællesskab, der gør at man melder sig til? Det vides ikke, men spørger du mig er det helt klart. Alle 3 grunde.

Kl. 15 efter fællesbillede, råbte vores holdleder: ”Afgang”. Alle vinkede farvel til forældre og venner, og vandringen var i gang. Fra Sunds mod Snejbjerg norden om Gødstrup sø, forbi det store sygehus i Gødstrup og i højt humør. Ved Snejbjerg hallen afholdte vi den første lange pause, hvor vores medbragte madpakker blev indtaget. Halbestyreren skulle lige se hvad det var for en masse aktivitet, og kom undersøgende ud til os. Han tog godt imod os og hentede vand og kaffe, til flokken. I solnedgangens timer, vandrede vi videre mod Kredshuset i Fjelstervang-FDF. Her havde vi venligst fået udlånt en pejsestue til overnatning. Da vi kom frem, stod følgebilen og forplejningsholdet klar, med varme fodbad og pizza-snacks. Alle sov vi godt i vores medbragte soveposer. Vi brugte følgebilen til at transportere vores sovegrej i, på nær en enkelt deltager, som bar alt oppakning selv. Vi andre brugte daypacks til diverse fornødenheder, såsom vand, rigelige af snacks og overtøj.

Næste morgen stod følgebilen og dens uundværlige forplejningshold klar, med en tidlig nærringsfuld morgenmad og sendte os mætte afsted, ud på de 34 km. og 10 timers vandring. Igennem hele vandringen gik vi i 50 minutter og derefter 10 minutters pause. Vandringsstruktur var dog ikke nok i sig selv, fællessang og humor var en større drivkraft i de hårde timer, som dukkede op lørdag eftermiddag. Et bevis på at fællesskab, og vabelplaster påsat af vores kyndige holdleder Evan, skaber mirakler. Ved ankomsten til Vestjyllands højskole nær Velling, tænkte vi tilbage på en begivenhedsrig dag, med pauser i grøfter, leg i solgule rapsmarker, uforventede is i skyggen og middagslur ved hestefolden. Under indtagelsen af forplejningsholdets skønne aftensmåltid, tilberedt over åben ild, fik vi mange gode grin og snakke om lån af toiletter. Det var jo en lang dag og besørgelse bliver en nødvendighed, så flere af deltagerne måtte ind på gårde for at låne toiletter. Nogle gange var det en lidt grænseoverskridende handling, men også lærerig når man ser fremmede folks glade ansigter og hjælpsomhed. Inden vi fandt hvile på Vestjyllands højskoles shelterplads, var der stadig kræfter i benene, til at hjælpe et forvirret føl og hygge i den skønne ”Forundringes have”, som er en del af Vestjyllands højskole.

Fjordens brise fulgte os på vej de sidste 17 kilometer, som foregik på stier langs Ringkjøbing fjord, ud mod Søndervig. Efter den klassiske middagspause, bestående af velsmurte ”madder”, med tilhørende middagslur, gik vi i samlet trop mod slutdestinationen. De første forældre mødte os i Søndervig og gik med os den sidste kilometer ind igennem Søndervigs travle hovedgade. Det er et fakta, at når 22 FDF’ere kommer vandrende med højt humør i blå FDF-skjorter, skaber det opmærksomhed. Opmærksomheden så alle de fremmødte og spændte forældre, som var samlet i en flagfejrende velkomstkomite. Efter et hurtigt kram, var det dog lyden og duften af Vesterhavet der trak i os, og den kølende og velfortjente dukkert. Alle løb vi ned til stranden og kastede os i det næsten blikstille Vesterhav, med tanker og eufori over en veloverstået Vesterhavsvandring.

Tak til alle deltagere og arrangører.

Tak til Holdleder og stifinder: Evan Bek Jensen

Tak til forplejningsholdet: Pernille Møller Kristensen, Jacob Bendz og Lars Skovhus

Mere inspiration

DANMARKS STØRSTE OUTDOOR FESTIVAL ER KLAR TIL UDELIV FOR ALLE

16. juli, 2024 | PressemeddelelseKontakt direktør, Isabel Benn Morgenstern, 21 28 77 54Danmarks Største Outdoor Festival er klar til udeliv for alle Foto: PRDET ER INSPIRATIONEN TIL AT KOMME MERE UD, DER OVER TRE DAGE TRÆKKER 40.000 GENNEM DANMARKS OUTDOOR FESTIVAL I...

Følelsen af frihed

En søndag uden plan drog jeg på tur på Djursland i en Nissan Qashqai med Groenberg-tagtelt. Jeg nød morgenmad ved Kalø Slotsruin, fandt ro i naturen ved Aarhusbugten og spiste aftensmad med udsigt til Ebeltoft. Turen sluttede med overnatning ved Naturhotellet, hvor solnedgangen fra tagteltet var en perfekt afslutning. Outdoorbilen gav frihed til at udforske Djurslands smukke landskaber og finde ro i naturen.

Abisko vandretur og Icehotel – God start i Sverige

Abisko vandretur og Icehotel – God start i SverigeEfter en smuk køretur over bjørnefjellet og ind i Sverige, tilbragte Núna og jeg en nat lige over grænsen, kort før Abisko. Vi stod tidligt op næste dag for at få mest muligt ud af dagen.Hej, jeg er Anja Robanke og jeg...

Cykelpigerne indtager Afrika

Vi er to 22-årige veninder fra Give ved navn Julie Hölck og Ida Engstad, der efter at have afsluttet gymnasiet var fyldt med den vildeste eventyrlyst.

Magiske Runde og livet på vejen mod Narvik

Oplev magien på den charmerende ø Runde, Norges fugleparadis, og følg med på vores rejse op ad E6 med alle dens små eventyr, vejafgifter og vejrmæssige udfordringer

Tag grillen med på farten

Rejsedagbog fra en teamtur til østrig

Ferien var fantastisk og derefter den våde tid

Jeg tror temaet for denne blog må være regn. Det har regnet ufattelig meget, og når det ikke regner meget, så drypper det konstant.

Sommeren kom bragende her i Norge

Sikke en ændring i vejret! Varmen kom pludselig og slog både mig og Núna ud af kurs.

Gitte holtze – vandring er en gave

Vil du også prøve det hele i 2024?

Med armbånd får du adgang til fede aktiviteter, spændende foredrag, kæmpe madmarked, grillout workshops, outdoorbar og bodgade med vilde tilbud på grej!

KØB BILLET

Kom til adrenaline rush på Fort Østerlund!

Fort Østerlund tilbyder i år et hav af oplevelser som ekstern arrangør. Køb en billet og kom ud til Fort Ø for at få opfyldt dit adrenalinbehov! Der vil være kæmpegynge, totorvsbro og vippe.
Så du er garanteret et smil på læben og en masse gode oplevelser - ved Fort Østerlund.

OBS. Gælder kun ved gyldigt festivalarmbånd.

Sikkerhed

Alle aktiviteter med højde eller risiko er sikkerhedsgodkendte af Force og Politiet. ​ Ved alle vores aktiviteter skal man have lukkede sko på. Fx kondisko. Det er ikke tilladt at deltage med sandaler, træsko og klipklappere. Denne regel gælder også ved de udfordringer, hvor man kan falde i vandet. ​ Husk at det altid er muligt at få et bad, når I har været ude og prøve kræfter med vores aktiviteter. Medbring selv håndklæde, sæbe og evt. poser til våde sko og vådt tøj. Der følger en af vores instruktører med jeres gruppe rundt til de forskellige øvelser og udfordringer. Instruktøren vejleder, holder styr på sikkerheden og noterer i pointscorelisten. ​ Det er ikke tilladt for berusede personer at benytte aktiviteterne. Narkotika af en hver form er forbudt. ​ Du deltager på eget ansvar og bør tjekke dine personlige forsikringer.

Minimumsalder

Vi har en generel minimumsalder på vores aktiviteter på 18 år. Dog kan 14-årige også prøve, hvis man er sammen med værge og der underskrives en ansvarserklæring.
KØB

Ly campingvogn 1050 kr

Kom og stil din campingvogn hos Ly Outdoor Camp.
Fælles for alle pladser er følelsen af at ligge i ly af skoven. Campen er omkranset af træer og ligger desuden kun en spytklat – nærmere bestemt et par hundrede meter – fra Remstrup Å, som er en del af Gudenåen.

Info:

• Der kan parkeres én bil på hver plads.
  • Pladsen er din fra torsdag d. 29. august kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16
  • Prisen er inklusiv strøm
KØB

Ly X Nordisk Glamping 4 personer 3600 kr

Til naturelskere, der sætter pris på en glamourøs indpakning, tilbyder vi overnatning i “Ly x Nordisk Glamp Camp”. De flotte bomuldstelte fra Nordisk er forsynet med fast bund, privat terrasse med udendørs møblement, bålfad, køleskab, elkedel, service, senge, lyskæder, diverse møbler med mere. Glamping-området er placeret i campens sydøstlige hjørne med skoven som bagtæppe.

Info:

• Glamping for 2 personer - indrettet med en dobbeltseng
  • For den luksuriøse campingoplevelse
  • Inklusive indretning med møbler etc.
  • Mulighed for opladning af mobiltelefoner
  • Glampingteltet er dit fra torsdag d. 29 kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16