Sidste weekend i august

Dagbog: Drengerøvstur på Gudenåen

Tekst: Outdoor365
Foto: Bo Jørgensen

I vinteren 2018 sad Bo Jørgensen sammen med sine to drenge, Gustav på 8 og Christian på 11 og så tv-serien ‘Gudenåen – en rejse på floden’. Både Bo og drengene nyder at være sammen udendørs. Så det var let at gribe chancen, da en af drengene spurgte “Far, skal vi prøve at sejle hele Gudenåen til sommer?”

Spørgsmålet blev startskuddet til en kano- og kajak-ekspedition fra Gudenåens udspring i Tinnet Krat til Uggelhuse i Randers Fjord. 150 km på Gudenåen og en rejse gennem noget af Danmarks smukkeste natur. Bare Bo og drengene i naturen.

Dagbog

Første del – 2018

Dag 1: Vi fandt Gudenåens udspring. Koldt og klart kommer vandet ud af jorden, og det bliver hurtigt til en lille strømmende vandvej, der flyder gennem krattet. På de første kilometer er det ikke muligt eller tilladt at padle i kano. Vi overnatter på pladsen ved det første isætningssted i Tørring, og i morgen begynder kano- og kajak-ekspeditionens første etape.

Dag 2: Kano- og kajak-ekspeditionens første etape blev 21 km fra Tørring til Brestenbro. Høj sol, flotte sving på åens smalle løb og passager med så mange vandplanter, at vi næsten sad fast. Vandet er så klart at vi kan se bunden flere steder.

Dejligt at være på tur igen med to seje drenge – og så skader et besøg af farfar og bedste jo heller ikke humøret.

Dag 3: Dagens etape gik fra Brestenbro til Voervadsbro – 14 km. En dag med en bæring og strømmende vand ved Vestbirk vandkraftværk, farlige svaner med unger, flotte rovfugle og nye venner for en stund. Dagen sluttede med en aftenbadetur i det kolde og lave vand inden sengetid. Nu er vi ved at være inde i rytmen med både sejlads og lejrliv.

Dag 4: Tredje kano-etape blev 16 km fra Voervadsbro til Ry. Dagen blev en flot og anstrengende tur med tid til at øve styretag; kryds, hæng, C-tag og J-tag. Det er ved at være et par rutinerede drenge. Der blev også mulighed for en enkelt problemløsningsopgave undervejs, da vi mistede grebet om kajakken under en overbæring, så den stak til søs alene. Vi overnattede på den bedste plet i Ry – spændte på morgendagens søsejlads

Dag 5: Fjerde etape gik fra Ry til ‘De små fisk’ før Silkeborg – 14 km. Julsø er flot, men hård i modvind! Vi pakkede anderledes, så kajakken kom på slæb og vi alle tre sejlede i kanoen. Vi klarede turen i fin stil. Christian trådte på en musling (det kommer der ud af at stå op i en kajak, der vælter) og måtte bæres til Slåensø. Dagen sluttede med lidt fiskeri og blåbær til dessert.

Dag 6: Femte og sidste etape i denne omgang gik fra ‘De små fisk’ før Silkeborg til Sminge Sø – 13 km. Det var hyggeligt at padle af vandvejen ind i Silkeborg og lidt spændende med en tur i Slusen. Efter en frokostpause havde vi nu (endelig) vinden i ryggen over Silkeborg Langsø. Det var super, for så kunne vi få testet vores hjemmelavede sejl. Det virkede, og vi skød en god fart over søen mod den nye motorvejsbro.

Ekspeditionens første halvdel sluttede ved Sminge Sø, og det er blevet til i alt 80 km (plus det løse). En fornem præstation når vi selv skal sige det. Vi glæder os allerede til den sidste del af eventyret, når vi har samlet kræfter igen.

Anden del – 2019

Dag 1: Så er vi klar til sidste halvdel af turen fra Gudenåens udspring i Tinnet krat og mod dens afslutning i Randers fjord. Grejet er pakket, vi har vinden i ryggen, og forventningens glæde er stor. Vi starter, hvor vi sluttede sidste sommer – ved Sminge Sø. Den første dag er gået godt. Vi har passeret Svostrup kro og Tvilum klosterkirke under dagens etape på 12 km.

Vejret har budt på lidt af hvert; sol, regn, varme og blæst. Faktisk så meget vind, at vi valgte at stoppe ved Kongensbro. Vi vurderer i morgen, om vi fortsætter til Ans og Tange sø. Vejrudsigten truer med op til 10 m/sek., og det kan være ret barskt, så måske bliver det til en overliggerdag i morgen. Vi har hygget med badning, brødbageri og brændekløvning. Klassiske discipliner i næsten-ødemarken.

Dag 2: Det blev en kort tur i dag – 7 km. fra Kongensbro til Ans ved Tange sø. Men hvilken tur! Vi måtte til Ans i dag, hvis vi skulle nå over Tange sø med mindre vind end 8 m/sek.

Efter starten af Tange sø kom bølgerne og vindstød op til 18 m/sek. Vi kom over halvvejs til Ans, men måtte bøje af og holde pause. Man ved, der har været bølgegang, når man finder en lille fisk ovenpå på ens kajak efter landgang. Gustav havde fået bølger nok for i dag, så han blev tilbage, imens Christian og jeg fortsatte til lejrpladsen ved Ans. En hård tur vi ikke glemmer.

Vi fik hentet Gustav, og farfar dukkede op med kage og gode råd om den ædle kunst at stege en pølse – en hyggelig afslutning på en hård dag. Vinden løjer af i de tidlige morgentimer mellem kl. 4 og 8, så vi starter ved dagens første lys. Armene er trætte men humøret er højt.

Dag 3: Fra Ans til Bamsebo Camping – en strækning på 19 km. Vækkeuret ringede kl. 03:45. Vi stod op til stille og flot vejr. Lyset sneg sig langsomt op over horisonten, og vi havde været i kanoen i 10 minutter, da solen kom frem over trætoppene. Kl. 05:40 gik vi i land ved Tangeværket efter en times fin sejlads over Tange sø. Godt vi kom tidligt afsted, for det blæste som forventet op igen kl. 08:00.

Vi fortsatte ad åen til Bjerringbro, hvor vi fik en lille lur inden turen fortsatte mod Kjællinghøl.

Det har været en dag med både sol, regn og blæst igen. Vi ankom til Bamsebo Camping ved 15-tiden, hvor det var tid til skumfiduser over bål. Endnu en dejlig dag på Gudenåen er ved at være slut, og der snorkes allerede i teltet…

Dag 4: Johannesberg lejrplads – en etape på 14 km, der bragte os forbi Langå. Samme vejr som i går, så det har der ikke været meget sjov ved. Men når først vi er herude, så går det jo alt sammen alligevel. Vi gik i lejr allerede kl. 15 og fandt en fin shelter.

Vi har brugt tid på brændehentning, madlavning og bagning af morgenboller til i morgen. Hyggeligt tidsfordriv. Vi satser på strålende sol til ekspeditionens sidste etape, og vurderer om vi fortsætter helt til Uggelhuse, når vi rammer Randers.

Vi krydser fingre for godt og stille vejr, når vi vågner. Vi slutter med endnu et par sider i bogen ‘Med moccasiner og snesko’ – en bog af Charles Hansen, der som 19-årig drog til det nordlige Canada i 1928. Passende godnat-læsning i næsten-vildmarken.

Dag 5: Vi er i mål!! Den sidste etape på 18 km. er vel overstået, og vi har nu tilbagelagt i alt ca. 150 km. på Gudenåen i kano og kajak, fra Tørring i Midtjylland og til Uggelhuse i Randers fjord.

Vi startede sidste sommer med at finde Gudenåens udspring som en lille tynd stribe vand i Tinnet krat og sluttede første halvdel ved Sminge sø. Vi fortsatte ekspeditionen i år fra samme sted, og sluttede med at padle i sejlrenden ud af Randers fjord, helt til hvor den vider ud og bliver til bredt fjordvand.

Det har været en fantastisk tur med små og store oplevelser. Og masser af tid. Tid til at larme og til at være stille. Tid til snak og til bare at være. Tid til både at blive uvenner og gode sammen igen. Og tid til at være lige midt i oplevelsen og eventyret, uden at skulle andet end at se hvad der gemmer sig om det næste hjørne. Sammen.

En tur fyldt med oplevelser

Det blev til i alt 11 dages ekspedition og cirka 150 km på Gudenåen. Hver dag endte ved lejrbålet med snak om dagens mange oplevelser. Det blev til en daglig opdatering på Facebook. Mest henvendt til familie og venner, og nu altså også her til inspiration for mange flere. Inspiration til at begive sig ud i små eller større eventyr. Sammen og i børnehøjde. Danmarks natur venter derude med en uendelig variation af oplevelser. Det er kun fantasien der sætter grænsen. God fornøjelse, og vi ses måske derude…

Husk planlægningen

Bag de fleste succeser og gode oplevelser findes grundig planlægning og forberedelse. Og en vis ydmyghed. Den danske sommer er ofte fyldt med solrige dage og vindstille aftener. Og at padle på Gudenåen er tilgængeligt for de fleste. Men når vinden pisker bølgerne op på søerne, og særligt på Julsø ved Silkeborg og Tange Sø ved Ans, så er det værd at være forsigtig. Det er ikke alle, der kan mestre vind og skarpe bølger uden at sætte sikkerheden på spil. Så kære læser, skulle du få lyst til at begive dig ud på Gudenåen i kano eller kajak, og særligt hvis du har dine børn med, så tænk dig om og vær opmærksom på vind og vejr. Det er ingen skam at vente til vinden har lagt sig.

Bo’s tips til pakkelisten

(Denne del af artiklen indeholder reklame for Tatonka og Carinthia)
Drengene og jeg har under hele vores tur overnattet på diverse teltpladser langs Gudenåen. Vi foretrækker overnatning i telt, fordi det giver de fleste overnatningsmuligheder på turen. Der er campingpladser med mulighed for at bo i hytte eller glampingtelt, men det passer os bedst at kunne have det hele med i kanoen.

Der findes jo en uendelig række af telte i alle prisklasser, størrelser og til mange forskellige formål. Vi er superglade for vores telt fra Tatonka. Vi har brugt det over 3 sæsoner nu, blandt andet på vores tur på Gudenåen, og også på mange andre ture. Teltet er perfekt til os tre, og med plads til den del af bagagen der ikke må blive våd, hvis det regner i løbet af natten, og som det er bekvemt at kunne komme til. Det danske sommervejr kan være omskifteligt, og teltet skal derfor også kunne tåle regn. Tatonka laver telte i mange varianter og i en god kvalitet. Det er en god fornemmelse at vide at ens telt er i orden, og at nattesøvnen er sikret, også i dårligt vejr.

Når du overnatter i telt, så er det essentielt med en god sovepose. Det kan blive koldt om natten, selvom solen sikker i løbet af dagen. Her kan det godt betale sig at investere i en god kvalitetssovepose. Min sovepose er med dunfyld, og af fra mærket Carinthia. En dunsovepose tåler ikke at blive våd, uden at miste sin isoleringsevne, men har den fordel, at den ikke vejer så meget, typisk kan komprimeres hårdt, og generelt holder længere end en sovepose med fiberfyld. Soveposer fra Carinthia benyttes af det danske Forsvar grundet deres gode kvalitet, varmeevne og lette.

På kanoture pakker vi alt vores tøj og udstyr i vandtætte tønder og sække. De koster ikke meget ift. deres funktionalitet. Tønderne har også den gode egenskab at de kan tåle utrolig meget slid uden at blive utætte. Og så holder de også på formen, så indholdet ikke bliver let beskadiget undervejs.

Husk også altid at medbringe tændstikker/lighter, førstehjælpspakke og en mobiltelefon. Så er det muligt at få varmen ved et bål, lægge en forbinding og ringe efter hjælp, hvis behovet opstår.

Og så kan det også vigtigt at have en god snittekniv, en spændende bog og en lommelygte med. Og skumfiduser og kiks…

Go’ tur!

Mere inspiration

DANMARKS STØRSTE OUTDOOR FESTIVAL ER KLAR TIL UDELIV FOR ALLE

16. juli, 2024 | PressemeddelelseKontakt direktør, Isabel Benn Morgenstern, 21 28 77 54Danmarks Største Outdoor Festival er klar til udeliv for alle Foto: PRDET ER INSPIRATIONEN TIL AT KOMME MERE UD, DER OVER TRE DAGE TRÆKKER 40.000 GENNEM DANMARKS OUTDOOR FESTIVAL I...

Følelsen af frihed

En søndag uden plan drog jeg på tur på Djursland i en Nissan Qashqai med Groenberg-tagtelt. Jeg nød morgenmad ved Kalø Slotsruin, fandt ro i naturen ved Aarhusbugten og spiste aftensmad med udsigt til Ebeltoft. Turen sluttede med overnatning ved Naturhotellet, hvor solnedgangen fra tagteltet var en perfekt afslutning. Outdoorbilen gav frihed til at udforske Djurslands smukke landskaber og finde ro i naturen.

Abisko vandretur og Icehotel – God start i Sverige

Abisko vandretur og Icehotel – God start i SverigeEfter en smuk køretur over bjørnefjellet og ind i Sverige, tilbragte Núna og jeg en nat lige over grænsen, kort før Abisko. Vi stod tidligt op næste dag for at få mest muligt ud af dagen.Hej, jeg er Anja Robanke og jeg...

Cykelpigerne indtager Afrika

Vi er to 22-årige veninder fra Give ved navn Julie Hölck og Ida Engstad, der efter at have afsluttet gymnasiet var fyldt med den vildeste eventyrlyst.

Magiske Runde og livet på vejen mod Narvik

Oplev magien på den charmerende ø Runde, Norges fugleparadis, og følg med på vores rejse op ad E6 med alle dens små eventyr, vejafgifter og vejrmæssige udfordringer

Tag grillen med på farten

Rejsedagbog fra en teamtur til østrig

Ferien var fantastisk og derefter den våde tid

Jeg tror temaet for denne blog må være regn. Det har regnet ufattelig meget, og når det ikke regner meget, så drypper det konstant.

Sommeren kom bragende her i Norge

Sikke en ændring i vejret! Varmen kom pludselig og slog både mig og Núna ud af kurs.

Gitte holtze – vandring er en gave

Vil du også prøve det hele i 2024?

Med armbånd får du adgang til fede aktiviteter, spændende foredrag, kæmpe madmarked, grillout workshops, outdoorbar og bodgade med vilde tilbud på grej!

KØB BILLET

Kom til adrenaline rush på Fort Østerlund!

Fort Østerlund tilbyder i år et hav af oplevelser som ekstern arrangør. Køb en billet og kom ud til Fort Ø for at få opfyldt dit adrenalinbehov! Der vil være kæmpegynge, totorvsbro og vippe.
Så du er garanteret et smil på læben og en masse gode oplevelser - ved Fort Østerlund.

OBS. Gælder kun ved gyldigt festivalarmbånd.

Sikkerhed

Alle aktiviteter med højde eller risiko er sikkerhedsgodkendte af Force og Politiet. ​ Ved alle vores aktiviteter skal man have lukkede sko på. Fx kondisko. Det er ikke tilladt at deltage med sandaler, træsko og klipklappere. Denne regel gælder også ved de udfordringer, hvor man kan falde i vandet. ​ Husk at det altid er muligt at få et bad, når I har været ude og prøve kræfter med vores aktiviteter. Medbring selv håndklæde, sæbe og evt. poser til våde sko og vådt tøj. Der følger en af vores instruktører med jeres gruppe rundt til de forskellige øvelser og udfordringer. Instruktøren vejleder, holder styr på sikkerheden og noterer i pointscorelisten. ​ Det er ikke tilladt for berusede personer at benytte aktiviteterne. Narkotika af en hver form er forbudt. ​ Du deltager på eget ansvar og bør tjekke dine personlige forsikringer.

Minimumsalder

Vi har en generel minimumsalder på vores aktiviteter på 18 år. Dog kan 14-årige også prøve, hvis man er sammen med værge og der underskrives en ansvarserklæring.
KØB

Ly campingvogn 1050 kr

Kom og stil din campingvogn hos Ly Outdoor Camp.
Fælles for alle pladser er følelsen af at ligge i ly af skoven. Campen er omkranset af træer og ligger desuden kun en spytklat – nærmere bestemt et par hundrede meter – fra Remstrup Å, som er en del af Gudenåen.

Info:

• Der kan parkeres én bil på hver plads.
  • Pladsen er din fra torsdag d. 29. august kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16
  • Prisen er inklusiv strøm
KØB

Ly X Nordisk Glamping 4 personer 3600 kr

Til naturelskere, der sætter pris på en glamourøs indpakning, tilbyder vi overnatning i “Ly x Nordisk Glamp Camp”. De flotte bomuldstelte fra Nordisk er forsynet med fast bund, privat terrasse med udendørs møblement, bålfad, køleskab, elkedel, service, senge, lyskæder, diverse møbler med mere. Glamping-området er placeret i campens sydøstlige hjørne med skoven som bagtæppe.

Info:

• Glamping for 2 personer - indrettet med en dobbeltseng
  • For den luksuriøse campingoplevelse
  • Inklusive indretning med møbler etc.
  • Mulighed for opladning af mobiltelefoner
  • Glampingteltet er dit fra torsdag d. 29 kl. 10 til søndag d. 1. september kl. 16