Haglöfs fejrer 30 år med TIGHT™ Adventures!
Tekst: Haglöfs
Foto: Haglöfs
Vi introducerede TIGHT™-rygsækken i 1993 og har produceret den siden da. Den har eksisteret i mange varianter gennem årene, men nogle ting er forblevet de samme, som den ikoniske dråbeform. Nu, 30 år senere, er TIGHT™ stadig en af vores mest solgte rygsække. Og for mange er den en kilde til nostalgiske minder fra både udendørs- og byeventyr.
Mange har haft disse rygsække, siden de var børn. TIGHT™-rygsækken er designet til at være en livslang følgesvend med holdbare materialer og en solid konstruktion. “I dag ligner designet stadig meget, hvordan det var, da det først blev lanceret, men nu har vi valgt materialer med lavere miljøpåvirkning.” – Niklas Karlsson, Senior Product Manager hos Haglöfs.
Interview med Lennart Ekberg
“Det var en simpel rygsæk. Den fungerede godt, men den var ikke kompliceret og den fyldte ikke meget.“
Sådan siger Lennart Ekberg, den oprindelige designer af TIGHT™ Backpack. Lennart er ikke en traditionelt uddannet designer, men snarere en passioneret bruger af friluftsudstyr. Han begyndte at arbejde hos Haglöfs i slutningen af 80’erne efter at have svaret på en jobannonce angående en stilling som produktchef.
“Jeg klatrede og stod på ski meget i min fritid og var begyndt at lave ting derhjemme med min symaskine, som gaiters og overtræksbukser. Jeg viste nogle prøver på det, jeg havde lavet, og fik jobbet.“
TIGHT™-idéen
Inden TIGHT™ Backpack kom til, producerede Haglöfs primært store rygsække med aluminiumsrammer. TIGHT™ Backpack blev født ud af ideen om at skabe noget mindre, der kunne bruges til dagsture, mountainbiking og freeskiing.
“På den tid lignede alle små dagstursrygsække hinanden,” husker Lennart. “Top-læsset med to remme og ergonomisk mangelfulde – de ville svinge frem og tilbage ret meget. Vi ville lave noget mere moderne, og ideen kom til at lave den mere dråbeformet med et lavere tyngdepunkt. Vi var også blandt de første til at bruge anatomiske remme, der følger kroppens kurver, så tasken sidder bedre og tættere på ryggen.“
Fra de første skitser til udendørs testkørsler
“Jeg begyndte med at lave nogle skitser og arbejdede derefter direkte på fabrikken for at lave nogle prøver af rygsækken, som jeg kunne tage med hjem. Vi lod nogle fyre, der var aktive inden for bjergbestigning og cykling, teste de første prototyper og lyttede til deres meninger. De elskede, hvordan rygsækken omsluttede ryggen, og hvordan den på grund af sit lavere tyngdepunkt ikke føltes tung, selvom den var fuldt pakket.“
I 1992 blev den første TIGHT™ Backpack lanceret i tre farvekodede størrelser, og den blev hurtigt udsolgt.