Denne blog indeholder reklame fra Haglöfs
Haglöfs opnår status som Fair Wear Leader
Tekstredigering: Henrik Kastenskov
Foto: Haglöfs
Hos Haglöfs er det at tage ansvar for forsyningskæden en prioritet. Det arbejde, firmaet udførte for at reducere arbejdstagernes sårbarhed midt i Corona-krisen i 2020, førte til, at Haglöf’s opnåede status som Fair Wear Leader.
Da pandemien hærgede kloden i 2020, kollapsede ordrer på tværs af tekstilindustrien og tog levebrødet ud af munden på de titusinder af arbejdere, der hver dag arbejder med at producere tøj til hele verden. En særlig sårbar tid for de, der ikke har den luksus at have et socialt sikkerhedsnet.
”I løbet af året blev det tydeligere end nogensinde før, hvor sammenfiltrede vi er globalt set, og vigtigheden af partnerskab og samarbejde om at konfrontere usikkerhed,” sagde Fredrik Ohlsson, administrerende direktør i Haglöfs. ”Da vores detailpartnere kæmpede for at redde deres forretning, søgte vi måder til støtte dem på, samtidig med at vi samarbejder med vores leverandører for at minimere den potentielle skade ved reducerede ordrer ”
Mens Haglöfs måtte reducere antallet af ordrer og udsætte andre ordrer i 2020, betalte de for allerede udført eller igangværende arbejde og arbejdede tæt sammen med leverandørerne for at tage deres individuelle forhold i betragtning.
”Gennem vores partnerskab med Fair Wear og sammen med vores kolleger i udendørsindustrien skal vi fortsætte med at være ansvarlige globale borgere og presse på for at reducere sårbarheden for arbejderne i beklædningsindustrien,” som Ohlsson udtrykker det.
Fair Wear er en non-profit organisation, der arbejder med mærker, fabrikker, fagforeninger, ngo’er og regeringer for at forbedre arbejdsvilkårene for beklædningsarbejdere. De understøtter brands med revisioner, uddannelse, en arbejdstagerhjælpelinje og lokal ekspertise inden for arbejdsmarkeds- og menneskerettighedsspørgsmål samt ved at skabe et forum for medlemmerne af Fair Wear til at samarbejde for at fremskynde forbedringer.