En outdoor hovedstad i bevægelse
Lokale partnere står sammen om at skabe Danmarks Outdoor Festival
Når festivalen åbner op til en verden af udeliv i Lunden i Silkeborg, den sidste weekend i august, er det med både nye og eksisterende, lokale partnere.
36.000 besøgende fra hele landet gæstede gennem tre dage Danmarks Outdoor Festival sidste år. Med flytningen fra Ry til Danmarks Outdoor Hovedstad er festivalen på 9 år blevet iførende på sit felt i Skandinavien.
Lunden i Silkeborgs bycentrum er også i år festivalpladsen, hvor bodgaden med udstillere, workshops, seks scener med 80 foredrag, 300 aktiviteter,, klatrebaner, outdoorbar, madboder og scene med live musik folder sig ud.
“Nu forstærker vi festivalen,” siger direktør Isabel Benn Morgenstern. “Med de lokale partnere får vi et swung, vi ikke kan løfte alene. Partnerskaberne giver den lokale forankring, og festivalen har mulighed for at sprede sig geografisk. De stærke samarbejder udvider gæsteoplevelserne og et stærkt helhedsindtryk af Silkeborg Kommune og Danmarks Outdoor Hovedstad.“
GÆSTEOVERNATNING HOS LY OUTDOOR CAMP
“Festivalen rammer lige ind i vores dna, og det giver så god mening, at vi binder byen sammen og giver festivalgæsterne en camp-oplevelse midt i naturen,” siger Mia og Thomas, de nye forpagtere af campen i Indelukket. Som noget af det første havde de møde med festivalen, og tog hurtigt beslutningen om at udvikle festivalens største område med boformer.
ADRENALIN RUSH PÅ FORT ØSTERLUND
I Virklund får festivalen sit Adrenalin Rush område hos Fort ØSTERLUND Silkeborgs nye Outdoor Center. Jesper Valbak er ny sherif på Fortet. “Det giver så god mening, at vi åbner Fort Østerlund op i festival ugen, så alle kan opleve nogle af de outdoor-aktiviteter vi tilbyder grupper året rundt.“
FAMILIEPARK HOS AQUA AKVARIUM & DYREPARK
Hos Aqua Akvarium og Dyrepark er direktør, Lisbeth Skovmand Høgh glad for, at stedet bliver festivalens udvidede familieområde. “Vi har heppet på Danmarks Outdoor Festival siden starten, og festivalen er en unik mulighed for at vise, hvad Danmarks Outdoor Hovedstad er.”
OUTDOOR HOVEDSTADEN FOLDER SIG UD
Når 1000 mountainbikere lørdag den 31. august ruller ind på festivalpladsen, er det DGI Midtjylland, der står bag. Det er Silkeborg Ungdomsskole der varetager de mange teenagere, der får gratis adgang til pladsen, mens det er Surf og Sup Silkeborg, der står med vandmekkaet i Søsportens Hus.
Om fredagen åbnes festivalpladsen af kommunens folkeskoleelever, der efter først-til-mølle kan komme ud i outdoor-oplevelser. I samarbejde med Silkeborg Business udvikles en dag, hvor de lokale virksomheder inviteres behind-the-scene om onsdagen under festivalens opbygning og ind at prøve en rækker business-aktiviteter, der kan tages med hjem som inspiration til en teamdag i naturen.
Silkeborgs sværvægtere i outdoor, det internationale brand, Nordisk og outdoor-kæden, Eventyrsport er nogle af festivalens vigtigste partnere sammen med Bilernes Hus. I festivalen kan også opleves andre internationale brands som fx Haglofs, Helly Hansen, PETROMAX, TENTIPI og Osprey, der skaber rammen om de mange oplevelsesrum.
Festivalens sociale hjerte
- Børn 0-6år har gratis adgang
- Alle, der er økonomisk trængte, kan søge om gratis festivalarmbånd ved at skrive en mail til
- Alle med skjulte handicap kan få udleveret en Solsikkesnor
- Festivalens frivilligområde har et program for ensomme
Vil du med som aktør eller udstiller?
Er du en lokal aktør, der har lyst til at partner op med Danmarks Outdoor Festival, er du hjerteligt velkomne til at kontakte festivalen.
Telefon: 82 30 30 70