Denne blog indeholder reklame fra Haglöfs
Når klimaet dikterer formen
Tekst: Henrik Kastenskov
Foto: Haglöfs
Klima og miljø har været væsentlige vilkår i udviklingen af verdens store outdoor mærker.
Hvis man sætter en nål i kortet ved havnen i Trelleborg nær Sveriges geografiske sydspids, og derefter vælger at køre nordpå via E4 til Gåldajav’ri tæt ved, hvor grænserne mellem Norge, Finland og Sverige mødes, så har man tilbagelagt ca. 2.075 kilometer. Hvis du til sammenligning havde valgt at køre de godt 2.000 kilometer sydover, var du havnet et eller andet sted i Rom’s sydlige opland. Sverige er et STORT land.
Kun 1,5 procent af Sverige er byområder. Resten er… bare Sverige. Skov, vildmark, fjelde, floder og store søer, og med så stor en variation i temperatur, terræn og vejr, kan du, som friluftsentusiast, finde tilfredsstillende udfordringer, uanset hvad du er til, og hvor outdoor vant du er.
Det har også skabt forudsætninger for en traditionsrig – og i disse år blomstrende – friluftsindustri i Sverige. Vi kender mange af de ikoniske mærker: Haglöfs, Fjällräven og Lundhags. Mærker, der har leveret udstyret til livet i vildmarken igennem årtier, og som hver især har sat standarder for, hvad friluftsgrej skal kunne og kunne holde til.
Som andre moderne outdoor-mærker, blev Haglöfs skabt af nødvendighed. Grundlagt i Dalarne i Sverige i 1914 af Wiktor Haglöfs, en mand med en drøm og en værktøjskasse. Som tømrer af profession var Wiktor besluttet på at skabe en rygsæk, der kunne holde til de nødvendige ture gennem landet ligegyldigt forholdene. Der var ikke tale om en tilvalgt livsstil tæt på naturen som afbræk fra vores magelige liv, som vi oplever det i disse år. Det var et livsvilkår.