November 27, 2020 | Pressemeddelelse
Outdoor365 skal aktivere publikum til VM i kano og kajak ved Bagsværd Sø
Tekst: Outdoor365
“VM bliver afviklet samtidig med Dansk Kano og Kajak Forbunds 100-årsjubilæum, så vi har et mål om at gøre VM til en fest, som alle vores medlemmer og alle med nysgerrighed på vand og natur kan se sig selv i”, siger eventmanager Ulla N. Pedersen.
VM i kano og kajak sprint bliver afviklet umiddelbart efter OL og giver dermed atleterne en historisk mulighed for at vinde både OL- og VM-medaljer i en og samme sæson. 7.000 tilskuere fra ind- og udland forventes at være på plads på tribunerne, når 1.500 atleter og trænere fra op mod 100 nationer møder frem på Danmarks nationale Rostadion ved Bagsværd Sø fra den 14. – 21. september.
“Vores aktive medlemmer og de øvrige gæster, der kommer, vil vi give muligheden for selv at dyrke udeliv og få en ekstra oplevelse til VM. Derfor har vi indgået samarbejdet med Outdoor365, der blandt andet har erfaring med at afvikle Danmarks største outdoorfestival i Ry”. Siger Ulla N. Pedersen
Hos Outdoor365 ser direktør Isabel Morgenstern frem til samarbejdet:
“Det kan godt være, at vi i disse tider er forhindrede i at skabe megaevents, men lige præcis i skoven og på vandet kan vi sprede corona-sikre outdoor-aktiviteter ud i store områder i naturen. Det handler om tidens outdoor-trend. VM er spydspidsen, hvor aktiviteten starter. Så vores publikum-event skal understøtte et VM til vands, til lands og i luften med masser af fede udelivsaktiviteter.”
Der er knap 32.000 medlemmer, som padler kano og ror kajak i klubregi. En nyere analyse hos projektet Bevæg dig for livet viser, at der er 229.000 danskere, som jævnligt tager på vandet i en kajak, kano eller på et SUP-bræt og elsker deres udeliv på havene og søerne i og omkring Danmark. Den uorganiserede vandsport er væsentlig i udelivsprofilen af aktive danskere.
“Det er et fantastisk element at se topprofessionelle idrætsudøvere. Nu kobler vi VM med fejringen af 100-året for Dansk Kano og Kajak Forbund med en lang række af outdoor-aktiviteter for gæsterne. Og lige præcis i outdoor kan vi skabe glæde og tilgængelighed og en positiv stemning midt i alt det negative. Det trænger vi vist alle til”, siger Ulla N. Pedersen.